Blog

DE MARKTKANTINE X ADE TAKE-AWAYS DOOR DE OLYMPUS LENS

De sprookjesachtige straten en de postindustriële hoeken van Amsterdam staan voor vijf dagen in oktober in het teken van ADE. De nieuwsgierige en slapeloze bezoekers staan gehuld in jassen en paraplu’s voor de creatieve playgrounds. Ervaringen delen en elkaar leren kennen is de belangrijkste activiteit van de dag. En wanneer de nacht valt, nemen de zintuigen en emoties de controle over en ontstaat er een gezamenlijk capsule van rauwe energie. Jassen en paraplu’s zijn niet meer nodig.

2

Wij, de ambassadeurs van de Marktkantine, reizen rond de stad om retro foto’s te maken, nieuwe mensen te ontmoeten en om bij te praten met oude vrienden. We willen reflecteren op ADE 2015 die de oude tradities koestert en nieuwe talenten verwelkomt. Net zoals wij dat doen.

1

The Innervisions Familiereünie 

The Innervisions op donderdagavond wordt gekenmerkt door de verfijning en melancholie die perfect bij elkaar komen met Kristian’s (AME) pullover en onze retro filmtechnieken. De geliefde helden uit Berlijn delen hun familiereünie met de menigte van De Marktkantine. De zaal is vol en op het eerste gezicht lijkt het op een rockstar concert. Maar de dansende liefhebbers weten waar het feest voor staat. Vooral degene die pas na 8 uur ’s morgens hun jassen ophalen.

4

ADE brengt oude vrienden bij elkaar en ook achter de schermen wordt er goed gefeest. Het hele scenario laten we liever over aan je verbeelding.

6

The Ellum Showcase in het Muziekgebouw aan ’t IJ, plus een interview met Scuba

De vrijdagavond neemt ons mee naar de Ellum Showcase in het Muziekgebouw aan ’t IJ. De techno coalitie van het label Maceo Plex houdt de menigte gaande en ze dansen op elkaars sets. De familiewaarden worden gerespecteerd. Achter de schermen praten we met Scuba, een van de headliners van de avond, die ook zijn eigen Hotflush Night organiseert in De Marktkantine.

7

8

Scuba: Ik denk dat de meeste mensen die iets bereikt hebben in de muziekwereld een aantal keer tegen zichzelf gezegd hebben: ‘Dit gaat nergens heen’. Maar als je het doet voor de juiste redenen en ervan geniet en plezier in hebt, dan moet je verder gaan.

Ik was betrokken bij de early dubstep scene in London en zeker vier jaar lang ging Dubstep nergens heen. Er was één club in de stad waar dezelfde 120 mannen en 30 vrouwen eens per maand naartoe kwamen om naar deze muziek te luisteren. Het voelde alsof het nergens naartoe ging. Maar het was leuk en daarom was het oké.

Je moet gebruik maken van het beetje geluk dat komt aanwaaien. Ik denk dat een van de situaties dat het meest als geluk voor mij voelde mijn verhuizing naar Berlijn was en toen ik na mijn eerste meeting met de programmeurs van Berghain de mogelijkheid kreeg om te draaien tijdens de vrijdagavonden. Ik denk dat dit een geval was van op de juiste plek en juiste tijd aanwezig zijn.

Trippy Goodnight Stories met Hivern Discs

Wanneer de vrijdagavond pas 1 uur ’s middags eindigt, begint de zaterdag al in het donker. Het is de avond van Hivern Discs en de tricky aanpak van De Marktkantine – niet hun line-up publiceren – maakt ons erg nieuwsgierig en een beetje verward.

000019

Roman Flügel en John Talabot checkten de main ruimte en wij checkten de tweede dansvloer waar nieuwkomers het publiek gek maakten. De verwarring werkte heel goed gezien wij urenlang dansten op het energieke Italiaanse duo Marvin & Guy gevolgd door de betoverende set van Red Axes uit Israël.

9

10

Verder op de avond praatten we met Dori en Niv (Red Axes) over wat werkelijkheid psychedelisch maakt. Gezien de muziek van Red Axes vaak zo wordt omschreven en wat voor gevoel hun trippy, spacey ritmes bij ons los maakten.

Red Axes: Alles is psychedelisch. Het ding is dat de perceptie van iedereen anders is en wat psychedelisch voor één persoon is, kan voor een ander compleet anders zijn. Dit kan gebeuren tijdens het luisteren naar muziek, het kijken van een film of tijdens het lezen van een boek. Toen we kinderen waren, was alles veel gekker. Dus alles hangt af van hoe wij naar de wereld kijken en hoe open ons geest is voor exploratie.

000009

Eindelijk praten we bij met Reza Athar, de programmeur van de Marktkantine. Naast het verzamelen van records, DJing en het organiseren van twee nachten in Radion, is Reza erg enthousiast over dingen enigszins mysterieus en simpel houden en het samenbrengen van gerespecteerde veteranen en talentvolle nieuwkomers.

Mariana: Het speciale aan de Marktkantine’s aanpak is het mysterieus houden door niet de timetables door te communiceren, toch?

Reza: Ja, dit is onze aanpak en we willen dit ook zo houden. Soms kondigen we de volgorde wel aan maar niet de daadwerkelijke timetable. Op deze manier proberen we het meer opwindend te maken, want mensen plannen hun feesten vooraf en wij willen juist meer enthousiasme brengen op de dansvloer.

We hebben ook een aantal nieuwe dingen in de club zelf, zoals een nieuwe dansvloer en een nieuwe bar boven. Maar we maken geen speciale aankondigingen hierover. We willen dat bezoekers zelf nieuwe dingen ervaren.

Mariana: Het lijkt erop dat je erg geniet van het organisatorische gedeelte van jouw events?

Reza: Ik hou echt van het werken aan een line-up en mensen uitnodigen die ik graag samen wil zien spelen op een avond. De line-up moet in balans zijn en dit is wat ik wil bereiken: bekende en underground namen samenbrengen, zoals Red Axes vanavond als voorbeeld. Ik wil graag nieuwe ontdekkingen bereiken voor het publiek.

Anna: Dus jij promoot ook daadwerkelijk muziek waarvan jij geniet?

Reza: Nou, ja! Maar dit is wat ik ook bedoel met balans: wij organiseren underground feesten maar ook commerciële feesten in de Marktkantine. Het is een grote locatie en iedereen moet in staat zijn om iets hier te vinden wat bij hun smaak past.

Anna: Wat is jouw impressie van ADE dit jaar?

Reza: Het is boven verwachtingen! Een van mijn belangrijkste doelen voor de vijf nachten tijdens ADE was om iedereen comfortabel te laten voelen. Dit is namelijk voor mij persoonlijk een van de meest essentiële dingen in de clubbing ervaring: zelfs als het uitverkocht is en de zaal vol is – je wilt niet dat mensen dansen in jouw persoonlijke ruimte. En ik denk dat dit bereikt is in de Marktkantine.

Het ontdekken van de Album Covers in de Mini Galerie

ADE gaat niet alleen over feesten maar het gaat ook over het delen van kennis en het uitwisselen van visies, we reizen door de stad hongerig naar kunst en communicatie.

We gaan langs de Mini Galerie waar Julia van der Meer een cross-genre tentoonstelling geeft genaamd ‘Uncovered: The Art of the Album Cover’. Het is de tweede editie van dit project en de kunstwerken die tentoongesteld worden in de galerie worden gebruikt voor de album covers van producers zoals African Sciences, Gachwerk, Falco Benz en anderen.

13

De album covers die tentoongesteld worden zijn originele werken van Boris Tellegen, Graphic Surgery, Martina Merlini, Louis Reith, 108, Atelier Bingo, The Things We Are en Blaqk. Je kan Mini Gallerie volgen op Facebook.

14

We bespreken de schoonheid van muziek die weerspiegelt wordt in de graphics met behulp van analoge materialen en connecting dots.

Julia: Het hele jaar door ben ik op zoek naar album covers en artiesten die kunstwerken voor labels maken die uiteindelijk onderdeel worden van mijn tentoonstelling. Hiervoor, is het erg fijn voor mij om deel uit te maken van ADE omdat ondanks dat het verbonden is met de muziekwereld niet iedereen in deze wereld naar een galerie gaat. Soms ontvang ik bezoekers die sterk verbonden zijn met muziekproductie, maar nog nooit naar een galerie zijn geweest. En Mini Gallerie, die deel uitmaakt van ADE, maakt het nu meer bereikbaar voor mensen die of de muzikanten kennen waarmee ik samenwerk of de records herkennen die tentoongesteld worden.

15

De finale met Maeve

16

Op de zondagmiddag voelt de weg naar de Marktkantine bekend en reeds een beetje nostalgisch gezien dit de laatste avond wordt van ADE 2015.

Het is de avond van Next Monday’s Hangover en Radio Slave mixt met Thom Yorke en the Knife brengt diepe herinneringen terug en stimuleert de nieuwe sensatie. Gefascineerd door het zachte licht, drijven we weg van het alledaagse leven dat normaal gesproken op de maandag begint.

18

Terwijl Job Jobse samen met Jennifer Cardini de grenzen op de vloer pushen, nam de overweldigende DJ booth in de main stage de bezoekers mee naar een andere level. Gevoed door de enthousiaste dansers en de witte wijn, was de Maeve’s crew een not-too-cool for school party aan het houden, dat geen kans op stoppen had zelfs als de buren de politie zouden bellen. Zelfs Mano Le Tough, normaal gesproken serieus en gefocust op zijn set, kon het niet laten om te lachen naar deze middelbare school actie en applaus van het publiek. Love over Entropy zei: ‘The world is perfectly indifferent’. Weinig wist hij dat hij dezelfde nacht deel zou nemen aan dit ADE spring ball.

Mano

19

Voor de dansers, denkers en de slapende schoonheden

20

21

The Amsterdam Dance Event is een van die gelegenheden waar mensen weten waarom ze er zijn: namelijk elkaars successen vieren, het leggen van memorabele connecties en ontdekken waar de elektronische dance muziek voor staat. Voor de beginners is het ook een herinnering van hoe passie, geloof en gemeenschappelijke inspanning kan werken naar iets groots en betekenisvol.

De gevoelige geesten zullen voor zeker een week lang nog steeds de spanning voelen van de hele gebeurtenis. Dit is gelukkig een goede bijwerking: het verliezen van het belang van oude dingen en het reflecteren van de nieuwe dingen die we geleerd hebben. De noordelijke lucht is schoon en de maan in oktober is blauw. We houden onszelf gevitamineerd en kijken uit naar het nieuwe begin.

Tekst en beeld door Mariana Berezovska

Curated by Anna Bogomolova / Blitzkickers