Blog

Chicks on a Mission – Vier vrouwelijke pioniers en de gelukkigste man op aarde

Dit is de afsluiter van het drieluik over de emancipatie binnen de muziekindustrie. De finale van het feminisme en de de powervrouw op het hengstenbal. Want dat is wat hieronder wordt beschreven. Vier absolute vrouwen aan de absolute top. En hoe ogenschijnlijk eenvoudig dit hier verwoord staat, hoe zeldzaam dit tafereel is. Zij zijn ieder pionier op hun eigen gebied binnen de nachtelijke uurtjes. En ik mocht er bij zitten. Alleen als de gelukkigste man op aarde.

In Pllek ging het avondprogramma van start: female representation in the music industry Hierin spraken Amanda Maxwell (SheSaid.so/Boilerroom, UK), Nancy Poleon (BrandedU), Akiko Usuki (TEAL Inc., JP) en Susanne van Maanen (Komm schon Alter) over de positie van vrouwen binnen de muziekindustrie. Amanda, Nancy en Akiko waren het al snel over één ding eens: de sisterhood, een netwerk waarin vrouwen in topfuncties kennis uitwisselen, moet uitgebaat worden. De mannen hadden vaak hun ‘old boys club’ en hielden op die manier contacten in stand. Tijdens het golfen en lunchafspraken werden de deals gesloten en hierin was oestrogeen helaas verboden. Boys will be boys.

 

22490134_1360980447344923_7990791928192037541_n

Amanda heeft SheSaid.so opgericht, een online netwerk voor vrouwen in de muziekindustrie met als doel te verbinden, inspireren en ruimte voor discussie open te laten. Hiermee is een sisterhood website geboren en kunnen vrouwen een reactie geven op de ouderwetse jongensclub. Het was een interessant gesprek omdat Susanne juist vond dat je dan mannen weer discrimineert. Haar punt was dat alle kennis gedeeld moest worden, ongeacht je geslacht. Het blijft een grijs gebied wat dat betreft.

Het was 20:10. Het programma duurde nog even voort maar ik ging er vandoor. Weer terug naar een wereld gedomineerd door mannen. Maar met nieuwe kennis, nieuwe inzichten en nieuwe drang naar dialoog. Want hopelijk kunnen we blijven praten. En kunnen de mannen eventjes niet terug praten, maar luisteren.

Dit was het slotstuk (3/3)

Geschreven door: Jesse Moes